Dieethuis

O.L.V. Waver

't Pleintje 12C
2861 O.L.V. Waver
015/31.21.35
routebeschrijving

Duffel

Netelei 4 bus 1
2570 Duffel
015/31.21.35
routebeschrijving

info@dieethuis.be

Een intitiatief van
Diëtiste Tanja Callewaert

erkenningnummer
RIZIV : 5-61053-92-601

BTW: BE - 0832 035 118

Tanja Callewaert

bereken je BMI

Dieethuis Duffel

Afslanken

Maatwerk is het motto van Dieethuis. Wilt u afslanken dan wordt er voor u persoonlijk een dieetplan uitgewerkt. De basis voor elk dieet is natuurlijk gezonde voeding zoals weergegeven in de voedingsdriehoek. Maar het belangrijkste van elk dieet is dat jij, degene die het dieet moet volgen, het haalbaar en lekker vindt. Natuurlijk moet je het ook langer dan enkele weken kunnen volhouden. Daarnaast moet er absoluut een duidelijk resultaat bekomen worden en moet je gezondheid verbeteren. Mooi gezegd allemaal maar wat betekent dit dat voor mij? Wederom is hier iets meer voor nodig dan een website te lezen. We moeten gaan kijken naar hoe je dagelijkse leven eruit ziet, werk, kinderen, hobby,s, wie kookt, waar eet je, wat lust je, wat wil je ... Aan de hand van al deze gegevens beslis jij mee hoe je dieet eruit zal zien.

Wat er daarnaast nog gebeurt tijdens consultaties bij de Diëtiste kan je verder op deze pagina lezen. Maar misschien ben je nog niet helemaal klaar om die stap te zetten? Via mail en telefoon kan je het Dieethuis bereiken voor informatie maar hieronder kan je alvast enkele praktische tips vinden.

  1. Eet elke dag een stevige warme maaltijd met aardappelen, groenten en vis of vlees
  2. Aardappelen bevatten minder calorieën dan pasta, rijst of brood. Drie aardappelen (150g) bevatten ongeveer evenveel caloriën dan één snede bruin brood (40g). Bovendien zitten ze boordevol met belangrijke voedingsstoffen waaronder vezels en water.

    Groenten zijn nog rijker aan vitaminen en mineralen, vullen de maag en bevatten weinig koolhydraten.

    Een stukje magere vis of mager vlees van zo’n 100g zorgt voor een verzadiging op langere termijn en maakt je maaltijd compleet.

  3. Onderschat nooit het effect van water "PLAT WATER"
  4. In elk gezond voedingspatroon hoort voldoende water te zitten. Maar in een vermageringsdieet is dit nog belangrijker. Water kan je beter niet vervangen door thee of soep. Vet verbranden geeft veel afvalstoffen en die moeten uit je lichaam om het vermageringsproces vlot te laten verlopen. Drink daarom elke dag minstens 1,5 liter plat water. Het is een echt wondermiddel.

  5. Je moet elke dag minstens 30 minuten ANDERS bewegen.
  6. Om je metabolisme op te drijven en een goed gewichtsverlies te bekomen, moet je bewegen. De trap in de plaats van de lift en fiets in plaats van de auto zijn goede initiatieven. Maar om echt een effect te hebben op je gewichtsverlies moet je anders gaan bewegen. Stap nog eens half uur extra op die fiets, maak een stevige wandeling of jogging naast die trip naar de bakker of bekijk je favoriete programma van op de hometrainer. Zoveel extra calorieën zal je niet verbranden maar je lichaam gaat veel beter werken door die beweging en ook makkelijker zijn vet loslaten.

Wil je er nu echt aan beginnen? Neem dan contact op voor een eerste afspraak.

  • Mijn eerste afspraak bij de Diëtiste
  • In een eerste consultatie van 40 tot 60 minuten maken we een analyse van je huidige eetgewoonten, er gebeurt een lichaamsanalyse bestaande uit gewichtsmeting, meting van het vetpercentage en middelomtrek. Op basis van deze gegevens gaan we op zoek naar het dieet dat bij jou past. Je gaat buiten met een kant en klaar dagschema waarin staat wat je best kan eten en hoe je dit kan inpassen in je dagelijks leven. Er zal gevraagd worden om een eetdagboek bij te houden en dit het volgende consult weer mee te brengen.

  • Mijn tweede afspraak (14 dagen later)
  • Na 10 – 14 dagen volgt er een 2de consultatie. We evalueren je dagschema en sturen bij waar nodig. De keuzemogelijkheden worden uitgebreid. Natuurlijk gaat ook elk consult samen met een lichaamsanalyse. We meten opnieuw je gewicht, vetpercentage en buikomtrek. Ook deze resultaten bespreken we samen. Naast motivatie haal je uit dit 2de consult ook meer praktische tips om je dieetschema zo goed mogelijk aan te houden in verschillende omstandigheden.

  • Vervolgconsultaties (om de 3 tot 6 weken)
  • Nu je de eerste 2 consulten achter de rug hebt weet je al een heleboel over welk dieet het best bij jou past, en hoe je dit kan uitvoeren. Nu moet je alleen nog volhouden. Hoe persoonlijk je dieet ook mag zijn en hoe hard we ons best doen het aangenaam en lekker te maken, de kans om in oude gewoonten te hervallen is altijd aanwezig. Maar ook daarvoor kan je ondersteuning vinden in het dieethuis. Je hoeft geen 3de afspraak te maken maar het is echter wel aan te raden. In de vervolgconsulten evalueren we telkens opnieuw je gewicht, vetpercentage en middelomtrek. Het dagschema kan telkens weer aangepast worden aan speciale gebeurtenissen of ontwikkelingen op het vlak van gezondheid. Maar vooral de motivatie en controle zullen je helpen het dieet vol te houden. Vervolgconsulten vinden meestal 1 à 2 keer per maand plaats en duren ongeveer 20 minuten.

  • Resultaat bereikt
  • Je hebt je resultaat bereikt? Dan komt nu het moeilijkste van elk dieet. Dit resultaat behouden! Dieet gaat over voeding maar eigenlijk meer nog over discipline. In de loop van je begeleiding proberen we je oude gewoonten af te leren en te genieten van gezonde voeding. Hoe mooi dit weer klinkt, zo moeilijk is het om dit een hele leven aan te houden. Daarom is het belangrijk dat je ook na het bereiken van je resultaat onder begeleiding blijft. Je mag nu weer meer en anders eten maar er zijn nog steeds grenzen. Waar liggen die grenzen en hoe kan ik ze bewaken? Ook voor begeleiding van dit proces kan je terecht in het Dieethuis.