Dieethuis

O.L.V. Waver

't Pleintje 12C
2861 O.L.V. Waver
015/31.21.35
routebeschrijving

Duffel

Netelei 4 bus 1
2570 Duffel
015/31.21.35
routebeschrijving

Boom

Henri Spillemaeckersstr. 18-20
2850 Boom
015/31.21.35
routebeschrijving

info@dieethuis.be

Een intitiatief van
Diëtiste Tanja Callewaert

erkenningnummer
RIZIV : 5-61053-92-601

BTW: BE - 0832 035 118

Tanja Callewaert

bereken je BMI

Dieethuis Duffel

Voeding en kinderen

Net als elke volwassene is elk kind uniek. Als een kind om welke reden ook op dieet moet, zijn er andere regels dan voor de volwassenen.

Vooraleer een kind te overdonderen met verschillende dieetregeltjes kijken we eerst naar het gezin, de gewoonten, de school, de hobby’s en sportbeoefening. Door enkele basisregels te veranderen is een echt dieet vaak niet nodig. Om die reden spreek ik graag eerst met de ouders alvorens het kind zelf te begeleiden. Neem gerust even contact op om hier meer informatie te bekomen.

Speciaal voor de jongere kinderen bestaat er ook een “speciale kinderdriehoek”. Een aanpassing op de actieve voedingsdriehoek om hem aantrekkelijker te maken voor kinderen.

voedingsdrihoek voor kleuters

Een gezonde brooddoos

Om jullie alvast wat practische informatie te geven kan je hier enkele tips vinden voor een gezonde brooddoos.

Voor we de brooddoos gaan samenstellen moet je weten waarvoor en hoe deze brooddoos gebruikt wordt. Hoeveel tijd krijgt je kind in de refter? Hoeveel eet- en/of drinkmomenten zijn er nog naast deze middagmaaltijd? Hoe lang moet deze brooddoos meegaan? Tot 16 u of ook nog voor de nabewaking? Het is makkelijk om een lekker gezonde brooddoos te maken met groenten, fruit, boterhammen en een melkproduct. Alleen krijgen de meeste kinderen dit niet allemaal op en krijgen ze er ook niet genoeg tijd voor. In dat geval vul je de brooddoos met volwaardige en vooral hongerstillende voedingsmiddelen.

  1. Wat moet erin?
    • BROOD
    • In een brooddoos zitten boterhammetjes. De voorkeur gaat natuurlijk naar bruin of volkorenbrood. Maar afwisseling is veel aangenamer. Met uitzondering van sandwiches kunnen eigenlijk, alle soorten brood in de brooddoos. Hebben je kinderen echt last met bruin brood, leg dan een witte en bruine brood snede op elkaar. Wissel af tussen :

      • Stokbrood, bruin
      • bruin brood
      • volkoren brood
      • Pittabrood
      • Notenbrood
      • ciabatta
      • foccacia
    • BELEG
    • Er mag gerust een dun laagje smeervet op die boterhammen maar dit is niet absoluut noodzakelijk. Laat je kind dit zelf beslissen. In het algemeen kan je vetten best beperken tijdens het middagmaal. Vetten vertragen je vertering en geven een loom gevoel. Je kinderen moeten nog een hele namiddag aandachtig kunnen zijn.

      Afwisseling is de boodschap. Kies voor gezonde dingen die je kind ook lekker vindt. Beleg het brood voldoende maar niet te dik. Tussen 2 boterhammen mag ongeveer 20 g hartig beleg (= 1 snede kippenwit)of 10 g zoet beleg (= 1 afgestreken eetlepel) zitten.

      • mager hartig vleesbeleg (vb ham, kip, rundvlees, kalfsvlees, vermijd al te vaak worstsoorten)
      • hartig visbeleg (vb garnalen, haring, zalm, makreel, krab, … maar dan liefst in de pure vorm in niet gemengd met mayonaise)
      • Kaas (kaas is gezond maar overdaad schaadt. Beperk het kaasbeleg tot 1 snede per dag en kies voor magere harde kazen of magere smeerkaas, platte kaas…)
      • Groenten en peulvruchten kunnen ook als beleg gebruikt worden, naast het klassieke blaadje sla en de snede tomaat bestaan er ook pasta’s van kikkererwten, groetensmeersels, … (let ook hier op of er niet te veel vet is toegevoegd)
      • Fruit is misschien niet zo’n klassiek broodbeleg maar een boterham met banaan en een ciabatta met appelschijfjes en kaneel zijn vaak een echte lekkernij voor je kinderen.
      • Zoet beleg kan best ook eens. Confituur bevat veel suiker, choco ook. Daarboven bevat choco ook nog vet. Actieve kinderen kunnen die suiker wel gebruiken. Let echter op met de combinatie van suiker en vet. Vet is veel moeilijker te gebruiken als energie en verlaagt de concentratie.
    • GROENTEN
    • Groenten zijn onmisbaar in de brooddoos. Denk nu niet meteen dat je elke ochtend een uitgebreide rauwkostschotel moet maken. Het gaat erom dat kinderen leren dat groenten een vast onderdeel zijn van het middagmaal. Kies voor hapklare porties op maat van de leeftijd van uw kind. Verpak de groenten eventueel afzonderlijk in folie voor je ze in de brooddoos stopt.

      • enkele kerstomaatjes
      • hapklare wortelreepjes
      • komkommerschijfjes
      • een stukje rabarber
      • hapklare portie in blik of glas
      • Sla tussen de boterham (kinderen zijn dol op een boterham SMOS)
      • Selderstokjes
      • Enkele rauwe bloemkoolroosjes
      • Paprikareepjes
      • Enkele asperges uit blik of glas
      • Enkele radijsjes
    • DRANK
    • Meestal krijgen je kinderen drank op school. Bij zo’n middagmaal hoort water. Een glas melk kan ook maar remt de eetlust. Vruchtensappen horen hier eigenlijk niet thuis. Kinderen kunnen beter een stuk fruit eten. Zo hebben ze naast de suiker ook de vezels en vitaminen uit het fruit binnen. Wist je dat een glas ongezoet appelsap ongeveer evenveel suiker bevat als een glas frisdrank?

  2. Wat mag erin?
    • FRUIT
    • Heeft je kind wat meer tijd dan kan fruit als dessert in de brooddoos. Kies voor vers fruit of fruit op water uit blik. Kant en klare fruitmoes of fruithapjes met siroop zijn best lekker maar horen thuis in de restgroep van de voedingsmiddelen driehoek. Ze bevatten veel suiker en slechts een beperkte hoeveelheid aan vitaminen en vezels. Kinderen zullen die suiker wel verbranden maar moeten leren een onderscheid te maken tussen gezonde voeding en snoepen. Een potje fruitmoes bevat evenveel kcal dan een bolletje roomijs.

    • MELKDESSERT
    • Als extra kan ook dit in de brooddoos. Let wel op dat je kinderen niet regelrecht gaan voor die lekkere pudding of fruityoghurt en hun boterhammen laten liggen. Kies voor magere of halfvolle melkproducten zoals fruityoghurt, plattekaas, pudding, … maar vermijd te vette en suikerrijke producten zoals drinkyoghurt, chocoladepap,… Net als bij het fruit moeten kinderen ook hier het onderscheid maken. Een chocoladepudding past perfect in de voedingsmiddelendriehoek maar mag niet als standaard gezonde voeding aanzien worden.

    • SNOEP
    • Verstop een snoepje onderaan in de brooddoos als verassing. Doe dit niet elke dag zo blijft het spannend. Een zoet afsluitertje zoals een stukje chocolade of een beertje kunnen best in de brooddoos. Zelfs al eten ze eerst dat snoepje en dan pas de boterhammen. Zo’n klein snoepje kan nooit de middaghonger stillen.

  3. Beter te veel dan te weinig?
  4. Als goede ouder willen we niet dat ons kind met honger van tafel gaat. Maar een overladen brooddoos doet meer kwaad dan goed. Laat je kinderen zelf beslissen hoeveel ze willen meenemen al mag je wel wat bijsturen. Door de brooddoos te overladen verplicht je je kind om ook alles in één keer op te eten. Voorzie een stuk fruit of melkdessert eerder als tussendoortje.