Dieethuis

O.L.V. Waver

't Pleintje 12C
2861 O.L.V. Waver
015/31.21.35
routebeschrijving

Duffel

Netelei 4 bus 1
2570 Duffel
015/31.21.35
routebeschrijving

Boom

Henri Spillemaeckersstr. 18-20
2850 Boom
015/31.21.35
routebeschrijving

info@dieethuis.be

Een intitiatief van
Diëtiste Tanja Callewaert

erkenningnummer
RIZIV : 5-61053-92-601

BTW: BE - 0832 035 118

Tanja Callewaert

bereken je BMI

Dieethuis Duffel

Maag en darmproblematiek

Welke voedingsmiddelen je goed of net minder goed kan verteren, is heel persoonlijk. Sommige mensen hebben een opgeblazen gevoel na consumptie van rauwe groenten, anderen spurten naar het toilet na een vetrijke maaltijd,... Maar vaak zit er ook een bepaalde aandoening of allergie aan de oorsprong van maag- en darmproblemen.

Kortom, een standaard lichtverteerbaar of maagdarmsparend dieet opstellen is niet mogelijk bij de grote variatie aan maag- darmproblemen die bovendien individueel aangepakt moeten worden.

Het volgen van een dieet bij maag- en darmproblemen is vooral gericht op het verminderen of het uitschakelen van de symptomen of ongemakken.

Heel belangrijk is wel dat je niet zomaar een reeks voedingsmiddelen uit je voeding gaat schrappen zonder dat hier een grondige reden voor is, want daardoor krijg je risico op tekorten en dit kan zorgen voor nog meer ongemakken.

Zoals reeds vermeld, bestaat er geen standaard dieet voor maag- en darmklachten. Hieronder vind je wel enkele algemene tips die je al even op weg kunnen helpen.

  • Neem frequente, kleine maaltijden
  • Eet op regelmatige tijdstippen
  • Eet langzaam en kauw goed
  • Drink niet teveel tijdens de maaltijd
  • Rust een weinig na iedere maaltijd, liefst uitgestrekt
  • Verzorg je tanden
  • Stop met roken of beperk het aantal sigaretten per dag; indien je toch rookt, doe dit dan NOOIT onmiddellijk voor of na het eten
  • Stress kan de klachten verergeren
  • Neem voldoende lichaamsbeweging (min. 30 minuten per dag)
  • Vermijd knellende kleding
  • Eet gevarieerd
  • Vermijd vette voedingsmiddelen
  • Eet voldoende groenten (min. 300g/dag) en fruit (2 stukken/dag)
  • Drink 1,5L à 2L water per dag
  • Vermijd alcoholhoudende dranken
  • Gebruik niet zomaar laxeermiddelen of vezelpreparaten zonder advies van de arts

Enkele voedingsmiddelen die gasvorming kunnen veroorzaken: bruisende dranken, bier, ui, prei, paprika, bonen, koolsoorten, scherpe kruiden, nieuwe aardappelen, komkommer, onrijp fruit en het kauwgom

Specifieke tips bij constipatie:

  • Drink een glas lauw water op de nuchtere maag
  • Eet een rijpe kiwi 's morgens
  • Sla zeker je ontbijt niet over
  • Stel je toiletbezoek niet uit
  • Drink minstens 2 liter water per dag
  • Kies voor volkoren producten
  • Eet minstens 300g groenten per dag
  • Beweeg minstens 30 minuten per dag

Bij aandoeningen (maagzweer, prikkelbare darmsyndroom, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa,...) en bij allergieën of intoleranties zijn aangepaste adviezen nodig.